Millä käyttöjärjestelmillä Ecomia voi käyttää

Microsoft Windows

Ecom Taloushallinto ja Palkanlaskenta toimivat käytännössä kaikilla Windows-versioilla mukaanlukien palvelinkäyttöjärjestelmän (Windows Server 2008 jne.). Ainoana poikkeuksena ovat tablettitietokoneille tehdyt supistetut Windows-käyttöjärjestelmät kuten Windows RT.

Ecom Webi on Ecomin lisäpalvelu töiden ja palkkatapahtumien hallintaan mobiilisti. Ecom Webi toimii kaikilla moderneilla Internet-selaimella niin tietokoneissa, tableteissa kuin älypuhelimissakin. Lisäksi Ecom Webin käyttöön on saatavilla älypuhelinsovellukset iPhone-, Android- ja Windows Phone -puhelimille.

Apple Mac & Linux

Ecom Taloushallintoa tai Palkanlaskentaa ei voi  käyttää suoraan Apple- tai Linux-tietokoneissa. Näillekin koneille voidaan kuitenkin asentaa Windows-virtuaalikone, jossa Ecomin käyttö onnistuu. Virtuaalikoneiden asentamisessa ja käytössä kannattaa kääntyä esim. Apple-tukea tarjoavan asiantuntijaliikkeen puoleen.

Monet Apple-käyttäjät käyttävät Ecomia erillisen Ecom Serveri -palvelun kautta, vaikka tämä ei kuulu virallisesti Ecomin tuen piiriin. Ecom Serveri -palvelussa ohjelmat asennetaan Ecomin palvelimille ja niitä käytetään Citrix-etäyhteydellä.

Mihin Ecomissa laitetaan sähköisen laskuun lisättävä osastokoodi/organisaatiotunnus?

Joiltain asiakkailtanne voi tulla pyyntö lisätä heille lähetettävään sähköiseen laskuun osastokoodi tai organisaatiotunnus. Jos teillä on Maventa käytössä, niin osastokoodin saa lisättyä verkkolaskutusosoitteen perään /-merkillä erotettuna.

Ecomista Ohjelmat -> Asiakkaat/Toimittajat -> Asiakkaat -> Laskutusoletukset-välilehti

Osastokoodi_verkkolaskutusosoite

Verkkolaskuosoite laitetaan muodossa:  verkkolaskutusosoite/xxxxx@OPERAATTORI

xxxx = osastokoodi tai organisaatiotunnus

OPERAATTORI = operaattorin välittäjätunnus

 

Ecomin lisenssilaskut eivät tule perille?

Asiakkaillemme lähtevät laskut toimitetaan sähköisesti Mavennan kautta, joko verkkolaskuna tai Tulostuspalvelun kautta paperitse. Mikäli laskut eivät tule perille ollenkaan, se voi johtua kahdesta syystä.

 

1. Ostolaskut noutamatta Ecomiin?

Käydään noutamassa saapuvat ostolaskut ->  Ecomista Sähköinen Lasku-pikapainikkeesta ja Ostolaskujen nouto-välilehti (tai: Ohjelmat -> OVT -> Ecom Maventa -> Vastaanota ostolaskuja).

Tämän jälkeen Ecomin ja muiden lähettäjien ostolaskut näkyvät Ostolaskuissa (Ohjelmat -> Ostolaskut ja ostoreskontra -> Ostolaskut ja ostoreskontra).

 

2. Ostolaskujen noutomahdollisuutta ei ole (Ecom Duo-lisenssi)

Jos käytössä on Ecom Duo-lisenssi, joka sisältää laskutusohjelmiston eikä ostoreskontraa, syy on todennäköisesti verkkolaskutusasetuksissa. Yrityksellänne saattaa olla sähköisten verkkolaskujen vastaanotto aktivoituna Mavennan asetuksissa, jolloin yritysten verkkolaskutusosoitteistossa (https://verkkolasku.tieke.fi/) näyttää siltä, että vastaanotatte verkkolaskuja. Tässä tapauksessa Ecom Oy ja muut yritykset pystyvät lähettämään yrityksellenne verkkolaskuja, mutta ne eivät todellisuudessä saavu perille.

Ecominlaskujen_lahetys1

Oman yrityksen tiedot voidaan tarkastaa Tieken verkkolaskutusosoitteistossa: https://verkkolasku.tieke.fi/. Samasta osoitteesta pääsette etsimään asiakkaiden verkkolaskutusosoitteita.

Sähköisten laskujen vastaanotto otetaan pois päältä näin:

  1.  Kirjaudu Mavennan sivuille http://www.maventa.com/ oikealta Kirjaudu-painike.
  2.  Oikealta ylhäältä Asetukset ja vasemmalta Laskujen vastaanotto. Poista valinta Vastaanota ostolaskuja. Tallenna.

Laskujenvastaanotto

Tämä tieto päivittyy automaattisesti jonkin ajan kuluttua myös Tieken verkkolaskutusrekisteriin. Ja saatte Ecomin lisenssilaskut jatkossa paperipostilla.